Wat gaan we daarvoor doen?
-
3.1.1 We verbeteren onze dienstverlening en blijven ons hiervoor inzetten.
Om onze dienstverlening verder te verbeteren gaan we in 2021:
- verder met de digitalisering van onze dienstverlening. Inwoners kunnen op deze manier steeds meer zaken ook online vanuit huis regelen. Hierbij blijven er uiteraard voldoende mogelijkheden voor persoonlijk contact en voldoende aandacht voor inwoners die digitaal minder vaardig zijn.
- GT Connect invoeren. Berg en Dal heeft meegedaan aan een gezamenlijke aanbesteding van overheidscommunicatie: GT Connect. Dit communicatieplatform geeft ons diverse nieuwe mogelijkheden om onze klantcontacten nog verder te verbeteren.
Stand van zaken Voorjaarsnota- We zijn bezig met het verder digitaliseren en het verbeteren van onze processen. Hierbij is de inwoner en zijn of haar aanvraag altijd ons uitgangspunt. Ook blijven we een open oog houden voor de minder digitaal vaardige inwoner.
- GT Connect is de overeenkomst niet nagekomen. Hierdoor heeft de VNG het contract met GT Connect beëindigd. Wij sluiten met de IRVN aan bij de nieuwe (landelijke) aanbesteding. Hiermee is de implementatie van een nieuw communicatieplatform uitgesteld.
- We zijn gestart met het vernieuwen van onze website. Onze website voldeed niet meer aan de strengere toegankelijkheidseisen vanuit het ministerie. De nieuwe website is overzichtelijker dan de oude en gebruiksvriendelijker en toegankelijker voor inwoners met een (visuele) beperking. Ook is de zoekfunctie verbeterd waardoor inwoners sneller de onderwerpen vinden waar ze naar op zoek zijn. De nieuwe website is gelanceerd op 29 april 2021.
- We zijn gestart met een pilot voor een digitaal platform voor participatie met inwoners. We gaan dit binnenkort inzetten voor diverse projecten zoals bij het project Afronding Centrum Groesbeek.
-
3.1.2 Regelmatig meten hoe de tevredenheid bij inwoners is over onze dienstverlening.
We blijven in 2021 de statistieken vanuit onze eigen systemen bekijken. De telefonische bereikbaarheid blijft daarbij uiteraard erg belangrijk. Maar ook de mening over onze dienstverlening aan de balie en de digitale mogelijkheden verliezen wij niet uit het oog. Daarom gaan we door met het maandelijkse telefonisch klantonderzoek. Wij sturen bij zodra de uitkomsten aangeven dat dit nodig is.
Stand van zaken VoorjaarsnotaIn verband met corona hebben wij het maandelijkse telefonisch klantenonderzoek tijdelijk stilgelegd. Gedurende deze periode komen inwoners alleen voor noodzakelijke aanvragen naar het gemeentehuis. We starten deze telefonische klantenonderzoeken weer op zodra we weer volledige dienstverlening kunnen bieden.
-
3.1.3 Zichtbaarheid raad en betrokkenheid inwoners vergroten
De nota participatie ‘In Berg en Dal maken we samen de gemeente’ stellen we eind 2020 vast. Dit is het resultaat van meerdere gesprekken tussen inwoners, maatschappelijk middenveld, ondernemers en raadsleden en ambtenaren van de gemeente.
In 2021 gaan we met elkaar samenwerken volgens de spelregels en vragen uit deze nota. Ieder vanuit zijn eigen rol zoals beschreven in de nota.
Stand van zaken VoorjaarsnotaDe nota participatie ‘Samen maken we Berg en Dal’ is op 25 februari 2021 door de raad unaniem vastgesteld. We willen dat een initiatiefnemer (een ambtenaar, een inwoner, een projectontwikkelaar, …) volgens de ambities en uitgangspunten uit de nota aan de slag gaat met participatie. Daarom starten we een proces om dit binnen en buiten de gemeentelijke organisatie aandacht te geven en te implementeren. Dit proces bestaat uit allerlei acties die in een tijdlijn worden gezet. We gaan ook met de raadswerkgroep bestuurlijke vernieuwing en de werkgroep burgerparticipatie bestaande uit vrijwilligers in gesprek om te kijken wat hun rol in dit proces kan zijn.
Zo houden we de nota levend. Door te evalueren blijft de nota up-to-date en verbeteren we deze wanneer dit nodig is.
Bij projecten in de openbare ruimte betrekken we onze inwoners. Doorgaans zijn dit ongeveer 50 bewonersavonden in een jaar. Door Corona moeten we op zoek naar andere mogelijkheden. We maken gebruik van enquêtes, verkiezingen, huis aan huis bevragen en binnenkort van het digitale platform.