Programma's

Onze gemeente

Wat mag het kosten?

Bedragen x 1000

Omschrijving Rekening 2020 Raming 2021 Primair Verschil Raming 2021 na VJN Raming 2022 Raming 2023 Raming 2024
Lasten -8.463 -7.626 -590 -8.216 -7.620 -7.563 -7.429
Onze gemeente -8.463 -7.626 -590 -8.216 -7.620 -7.563 -7.429
Bestuur -1.578 -1.872 238 -1.634 -1.729 -1.742 -1.742
Bestuursorganen/Gem.raad -364 -389 -389 -388 -388 -388
Bestuursorganen/B&W -773 -695 -695 -695 -695 -695
Best.samenwerking/Samenw.verbanden -178 -461 286 -175 -273 -301 -301
Bestuursorganen/Raadsonderst. -246 -291 -48 -338 -336 -321 -321
Bestuursorganen/Rekenkamerfunctie -16 -36 -36 -36 -36 -36
Burgerzaken -700 -868 -116 -984 -859 -827 -803
Burgerzaken/BRP -504 -601 -64 -665 -601 -546 -546
Burgerzaken/Persoonsdocumentatie -131 -141 -141 -120 -119 -119
Burgerzaken/Burgerlijke stand -28 -36 -1 -37 -35 -36 -36
Burgerzaken/Natural.en naamswijz. -22 -20 -20 -20 -20 -20
Burgerzaken/Verkiezingen -2 -58 -51 -109 -70 -94 -70
Burgerzaken/Huisn.&straatnaamgev. -13 -12 -12 -13 -13 -13
Openbaar vervoer -107 -61 -61 -61 -61 -61
Openbaar vervoer/Beheer -74 -31 -31 -31 -31 -31
Openbaar vervoer/Veerdiensten -33 -30 -30 -30 -30 -30
Doelgroepen vervoer
Economische havens en waterwegen -4 -3 -3 -3 -3 -3
Econom.havens&waterwegen/Loswal -4 -3 -3 -3 -3 -3
Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen -94 -126 -4 -130 -130 -131 -131
Markten/Beheer -37 -47 -47 -48 -48 -48
Bedr.loket en bedrijfsreg./Beheer -57 -79 -4 -83 -82 -82 -82
Musea -80 -50 -50 -50 -50 -50
Musea/Musea -80 -50 -50 -50 -50 -50
Economische promotie -460 -381 -46 -427 -386 -387 -387
Toerisme/Beleid & uitvoering -442 -362 -46 -409 -367 -368 -369
Economische promotie/Beheer -18 -18 -18 -18 -18 -18
Arbeidsparticipatie -1.941 -1.679 -463 -2.142 -1.912 -1.949 -1.975
Arbeidsparticipatie/Inburgering -298 -92 -105 -197 -193 -203 -203
Arbeidsparticipatie/Re-integratie -1.369 -1.526 -358 -1.884 -1.658 -1.685 -1.710
Arbeidsparticipatie/Algemeen -275 -61 -61 -61 -61 -61
Ruimtelijke ordening -728 -672 -12 -684 -542 -488 -488
RO/Bestemmingsplannen
Ruimtelijke ordening/Projecten -186 -229 -229 -99 -45 -45
Ruimtelijke ordening/Planschade -2
RO/Structuurplannen en -visies -540 -443 -12 -455 -443 -443 -443
Wonen en bouwen -2.003 -1.727 -145 -1.872 -1.789 -1.768 -1.632
Woningbouw/Algemeen -96 -91 -90 -181 -180 -179 -89
Stedelijke vernieuwing/Algemeen
Bouwvergunningen/Algemeen -1.899 -1.635 -55 -1.689 -1.608 -1.588 -1.542
Bouwvergunningen/Leges -8 -1 -1 -1 -1 -1
Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein) -239 -53 -55 -108 -53 -53 -53
Grondexploitatie/Algemeen -145 -21 -55 -76 -21 -21 -21
Grondexploitatie/loc.Drulse Beek 1 1 1 1 1
Grondexploitatie/Centrum Groesbeek -61 -33 -33 -33 -33 -33
Grondexploitatie/Bouwplan Oefenhoek
Grondexploitatie/P.v.Tielstraat -18
Grondexploitatie/locatie Hofei -4
Grondexploitatie/loc.Dekkerswald -11
Grondexploitatie/Bdr.terr.Mies
Grondexploitatie/Ooijse Graaf 0
Economische ontwikkeling -121 -138 14 -125 -110 -110 -110
Economische ontwikkeling/Algemeen -121 -138 14 -125 -110 -110 -110
Fysieke bedrijfsinfrastructuur -407 4 4 4 4 4
Fys.bedr.infr.str./Algemeen
Bedrijventerrein Mies Groesbeek -146 4 4 4 4 4
Bedrijventerrein Hulsbeek Groesbeek -260
Bedrijventerrein Lieskes Wengs Leuth -1
Bedrijventerrein Bouwkamp Ooij
Baten 2.065 1.892 235 2.127 2.211 2.213 1.963
Onze gemeente 2.065 1.892 235 2.127 2.211 2.213 1.963
Burgerzaken 365 398 16 414 366 343 343
Burgerzaken/BRP 27 27 27 27 27 27
Burgerzaken/Persoonsdocumentatie 264 268 268 219 197 197
Burgerzaken/Burgerlijke stand 42 75 16 91 91 91 91
Burgerzaken/Natural.en naamswijz. 31 28 28 28 28 28
Burgerzaken/Huisn.&straatnaamgev.
Burgerzaken/Verkiezingen
Economische havens en waterwegen 12 10 10 10 10 10
Econom.havens&waterwegen/Loswal 12 10 10 10 10 10
Openbaar vervoer 13 12 12 12 12 12
Openbaar vervoer/Veerdiensten 13 12 12 12 12 12
Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen 71 75 75 75 75 75
Markten/Beheer 24 29 29 29 29 29
Bedr.loket en bedrijfsreg./Beheer 48 46 46 46 46 46
Economische promotie 466 614 19 633 640 640 640
Toerisme/Beleid & uitvoering 466 614 19 633 640 640 640
Arbeidsparticipatie 0
Arbeidsparticipatie/Inburgering
Arbeidsparticipatie/Re-integratie 0
Ruimtelijke ordening 87 68 68 68 68 68
Ruimtelijke ordening/Projecten 87 65 65 65 65 65
Ruimtelijke ordening/Planschade 1 3 3 3 3 3
Wonen en bouwen 558 714 714 739 764 814
Woningbouw/Algemeen 1 1 1 1 1 1
Bouwvergunningen/Algemeen -1 6 6 6 6 6
Bouwvergunningen/Leges 558 708 708 733 758 808
Bestuur 23 0 0 0 0 0
Bestuursorganen/Gem.raad 0 0 0 0 0
Best.samenwerking/Samenw.verbanden 23
Bestuursorganen/B&W
Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein) 61
Grondexploitatie/Bouwplan Oefenhoek
Grondexploitatie/Algemeen -33
Grondexploitatie/Centrum Groesbeek 61
Grondexploitatie/loc.Drulse Beek
Grondexploitatie/P.v.Tielstraat 18
Grondexploitatie/locatie Hofei 4
Grondexploitatie/loc.Dekkerswald 11
Grondexploitatie/Bdr.terr.Mies
Grondexploitatie/loc.Bouwkamp Ooij
Fysieke bedrijfsinfrastructuur 410 200 200 300 300
Bedrijventerrein Hulsbeek Groesbeek 260 200 200 300 300
Bedrijventerrein Mies Groesbeek 149
Bedrijventerrein Lieskes Wengs Leuth 1
Economische ontwikkeling
Economische ontwikkeling/Algemeen
Totaal programma -6.398 -5.734 -355 -6.089 -5.409 -5.350 -5.466

Toelichting verschillen Primaire begroting - Voorjaarsnota

In onderstaande tabel zijn de mutaties op dit programma weergegeven. Daaronder zijn de mutaties toegelicht.

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

2021

2022

2023

2024

Invest.

1. Mutaties tot Voorjaarsnota

Besluitvorming tot Voorjaarsnota:

1.1

Dekkingsplan 2021-2024

439

468

520

360

-

1.2

Onderhoudsvoorziening gemeentelijke gebouwen

-5

-6

-6

-6

-

1.3

Krediet voor grondverwerving Cranenburgsestraat

-55

-

-

-

-65

1.4

Vaststellen Werkplan 2021 ODRN

-51

1.5

Wijziging begroting 2021 Munitax

-5

-

-

-

-

1.6

Starterslening

-

-

-

-

-500

Totaal mutaties tot Voorjaarsnota

323

462

514

354

-565

2. Mutaties Voorjaarsnota

2.1

Corona: Tweede kamer verkiezingen

-51

-

-

-

-

2.2

Corona: impuls re-integratietrajecten

-279

-

-

-

2.3

Formatie-uitbreiding griffie

-48

-46

-31

-31

-

2.4

Bijdrage ODRN

-

-149

-149

-149

-

2.5

Toerisme; Gelderland Herdenkt

-

-

-

-

- kosten

-38

-

-

-

-

- subsidie

19

-

-

-

-

2.6

Taakstelling huisvesting statushouders

-59

-

-

-

-

2.7

Reintegratietrajecten Werkbedrijf

-94

-95

-95

-95

-

2.8

Waterschapsverkiezingen

-

-

-24

-

-

2.9

Diverse kleine mutaties

-3

-3

-3

-3

Administratieve overboeking

-124

-5

15

15

-

Afrondingsverschillen

-1

-

-

-

-

Totaal mutaties Voorjaarsnota

-678

-298

-287

-263

-

Totaal mutaties programma 3

-355

164

227

91

-565

1.1 Dekkingsplan 2021-2024
Tijdens de begrotingsbehandeling op 5 november 2020 is het dekkingsplan 2021-2024 vastgesteld. Dit dekkingsplan is verwerkt in de begroting. Voor dit programma gaat het om een bezuiniging van € 439.000 in 2021 tot € 360.000 in 2024. Het gaat om de basisregeling gemeenschappelijk orgaan Arfnhem- Nijmegen (GOAN), aangepaste openingstijden balie burgerzaken, sluiten trouwlocatie Millingen (Zalmkerkje), verhogen leges huwelijken, vermindering werkbudget Economie, opbrengst bedrijventerrein Hulsbeek en verlagen opdracht ODRN. Daarnaast is voor 3 jaar formatie beschikbaar gesteld voor het versneld uitvoeren van de Woonagenda.

1.2 Onderhoudsvoorziening gemeentelijke gebouwen

Op 24 september 2020 besloot de raad om het jaarlijkse exploitatiebudget voor dagelijks- en contractueel onderhoud van onze gemeentelijke gebouwen structureel te verhogen tot € 331.000. Voor gebouwen die onder dit programma vallen, betekent dit een meerlast van € 4.726.

1.3 Aankoop perceel Cranenburgsestraat
Op 28 januari 2021 besloot de raad een bedrag beschikbaar te stellen om een perceel aan te kopen aan de Cranenburgsestraat, voor strategisch gewenste redenen. Het aankoopbedrag van het perceel is € 65.000. Het verschil tussen de aankoopwaarde en de boekwaarde van € 55.250 dekken we ten laste van de algemene reserve. Zie ook programma Ons geld (1.3).

1.4 Vaststellen Werkplan 2021 ODRN
In januari 2021 heeft de raad het Werkplan 2021 van de ODRN vastgesteld. Dit leidt tot een extra bijdrage van € 51.298. Deze extra kosten dekken we uit een bijdrage uit de Algemene reserve. Zie ook programma Ons Geld (1.4).

1.5 Wijziging begroting 2021 Munitax
In januari 2021 heeft de raad ingestemd met de gewijzigde begroting 2021 van Munitax. Op dit programma leidt dat tot extra kosten van € 5.000. Deze extra kosten dekken we uit de Algemene reserve. Zie ook programma Ons geld (1.5).

1.6 Starterslening
In 2017 is door de raad besloten over de mogelijkheid van startersleningen (VB/Raad/17/00535). Tegelijkertijd is toen een bedrag van € 500.000,- ter beschikking gesteld om beschikbaar te stellen als lening. Dit bedrag is in 2019 opgehoogd met nog eens € 500.000 (Z-19-80047). Hierdoor zijn tot nu toe vanaf 2017 in totaal 34 startende huishoudens in de gelegenheid gesteld om een woning te kopen. In de gemeenteraad van 25 februari heeft de raad besloten dit bedrag nogmaals met € 500.000 te verhogen.

2.1 Corona: Tweede kamer verkiezingen
Vanwege COVID-19 zijn aanvullende maatregelen voor de Tweede Kamerverkiezing noodzakelijk.  We krijgen via de algemene uitkering een compensatie voor de extra te maken kosten van € 51.000. De uitgaaf ramen we op dit programma, de algemene uitkering op programma Ons geld (zie 2.1).

2.2 Corona: impuls re-integratietrajecten
Het kabinet neemt in verband met corona aanvullende maatregelen om mensen die hun baan verliezen een beter perspectief te bieden op nieuw werk en inkomen. Voor re-integratietrajecten krijgen we via de algemene uitkering een bedrag van € 279.000 voor 2021. De uitgaaf ramen we op dit programma, de algemene uitkering op programma Ons geld (zie 2.1).

2.3 Formatie-uitbreiding griffie
De huidige griffier gaat uiterlijk 1 maart 2022 met pensioen. De Werkgeverscommissie (WGC) heeft daarom besloten om de vacature voor de functie van griffier open te stellen voor 32-36 uur per week. Ze hopen de functie per september/oktober 2021 in te kunnen vullen. Dit betekent een uitbreiding van de formatie met 0,18 – 0,29 fte. Daarnaast zijn tot pensionering van de huidige griffier de personeelskosten hoger, omdat er dan tijdelijk 2 griffiers zijn. De extra kosten voor 2021 zijn € 36.000. Voor 2022 zijn de extra kosten € 30.000 en vanaf 2023 is de structurele meerlast € 15.000 per jaar.
Daarnaast is per 1 april de formatie voor de medewerker griffie uitgebreid met 11 uur per week. De extra kosten hiervan zijn voor 2021 € 12.000. Vanaf 2022 zijn de kosten structureel € 16.000 hoger.
Per saldo gaat het voor 2021 het om een extra bedrag van € 48.000. In 2022 zijn de extra kosten maximaal € 46.000 en vanaf 2023 is de meerlast structureel € 31.000 per jaar.

2.4 Bijdrage ODRN
We hebben van de ODRN de advieslijst voor het werkplan 2022 ontvangen. Uit de advieslijst blijkt dat we onze raming van de meerjarenbegroting voor wat betreft de bijdrage aan de ODRN moeten bijstellen. Dat heeft 3 oorzaken:
1. De ODRN stelt het uurtarief niet bij voor 2022 (van € 6,- naar € 3,- verhoging).
2. De ODRN kan de 2% ombuiging niet realiseren (van de 1%, 2% 3%). ODRN geeft aan dat gemeentes deze moeten realiseren in de werkzaamheden die de ODRN moet uitvoeren.
3. Toename van werkzaamheden door meer bezwaar en beroep, meer vergunningen en daarmee ook meer toezicht.   

2.5 Toerisme; Gelderland Herdenkt
Veel activiteiten van het project Gelderland Herdenkt zijn vanwege COVID-19 niet doorgegaan. Een aantal activiteiten zijn uitgesteld. Deze activiteiten mogen we ook dit jaar nog uitvoeren. De subsidiebeschikking is daarop aangepast. De helft van de kosten komen voor subsidie in aanmerking. Daarom nemen we daarvoor een raming op in 2021.

2.6 Taakstelling huisvesting statushouders
In verband met de extra taakstelling voor huisvesting van statushouders in 2021 verwachten we een hogere rijksvergoeding van € 59.000 te krijgen. Deze middelen zetten we voor deze taakstelling in. De uitgaaf ramen we op dit programma, de algemene uitkering op programma Ons geld (zie 2.1).

2.7 Re-integratietrajecten Werkbedrijf
De rijksmiddelen hiervoor zijn met € 94.000 bijgesteld. Deze middelen sluizen we volgens bestaande afspraak door naar het Werkbedrijf. De uitgaaf ramen we op dit programma, de algemene uitkering op programma Ons geld (zie 2.1).

2.8 Waterschapsverkiezingen
We ontvangen via de algemene uitkering jaarlijks een vergoeding van € 6.000 voor de kosten van de Waterschapsverkiezingen in 2023. In 2023 ramen we de kosten. We houden hierbij voor de raming van de kosten in 2023 voorlopig hetzelfde bedrag aan als het te ontvangen bedrag over 4 jaren.

2.9 Diverse kleine mutaties
Ook zijn een aantal kleine mutaties verwerkt. Voor dit programma gaat het om:

  • Versterking omgevingsveiligheidsdienst (via algemene uitkering)   € - 3.300
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2021 16:08:44 met de export van 06/29/2021 12:23:38