1. Wegen
Wat willen we?
In 2015 heeft de gemeenteraad bepaald wat de onderhoudsniveaus van elke weg zijn. Wij noemen dit het uitgebalanceerde onderhoudsniveau. De kwaliteitsnormen zijn als volgt bepaald.
Soort weg |
Kwaliteitsnorm |
Toelichting |
---|---|---|
Verhardingen in centrum (Mlg, Grb, Bk) |
Hoog |
Visitekaartje gemeente |
Ontsluitingswegen (rijbanen/fietspaden) |
Hoog |
Representatie en verkeersveiligheid |
Wegen op dijken langs de Rijn en de Waal |
Hoog |
Waterveiligheid, representatie |
Binnen bebouwde kom |
||
- Trottoirs en fietspaden |
Minimaal basis |
Comfort en veiligheid van personen |
- Rijbanen en parkeerplaatsen |
Laag |
Lage snelheid; weinig risico |
Buiten bebouwde kom, m.u.v. wijk-ontsluitingswegen |
Laag (tijdelijk) |
Eens per 40 jaar groot onderhoud |
Er is bijna 2 miljoen vierkante meter aan wegen, fietspaden en voetpaden in de gemeente. Hiervan onderhouden wij:
- 29 % op hoog niveau;
- 15 % op basisniveau;
- 56 % op laag niveau.
Onderhoud, beheer en inspecties van wegen zijn nodig om de functionaliteit en de veiligheid van de wegen te garanderen. Met een tweejaarlijkse inspectie brengen we de onderhoudstoestand in kaart. In 2020 voerden we deze tweejaarlijkse inspectie voor het laatst uit. Het Beheerplan wegen 2020 wordt in het najaar van 2020 vastgesteld.
De volgende inspectie staat gepland voor 2022. De inspectie geeft per wegvak inzicht in de kwalitatieve toestand.
Wat hebben we?
Taakveld |
Omvang |
Eenheid |
---|---|---|
Wegen: oppervlakte van het wegennet |
2.006.402 |
m² |
Wegen: binnen bebouwde kom |
1.431.126 |
m² |
Wegen: buiten bebouwde kom |
575.276 |
m² |
Wegen: elementen bestrating |
1.097.107 |
m² |
Wegen: asfalt |
850.171 |
m² |
Wat is nodig?
Uit de weginspectie van 2020 blijkt welk onderhoud wij in 2021 uit moeten voeren. Daarnaast voeren we ook nog onderhoud uit dat in 2020 niet uitgevoerd is. In 2021 staat het volgende groot onderhoud op de planning:
- Heumensebaan/Rijlaan/Biesseltsebaan (Groesbeek)
- Hogewaldseweg (Groesbeek)
- Hubertusweg (Beek)
- Gedeelte Wylerbaan (Groesbeek)
- Gedeelte Oude Kleefsebaan (Berg en Dal)
- Wegkantverbeteringen op diverse locaties
Stand van zaken Voorjaarsnota
We hebben een nieuw onderhoudsplan wegen op laten stellen. Dit is in april door de raad vastgesteld. Het plan gaat uit van een 100% laag onderhoudsniveau. Dat betekent dat we de kwaliteit gaan verlagen. Dit is een gevolg en uitwerking van de bezuinigingsopgave.
De hierboven genoemde planning blijft ongewijzigd. Daar komen nog wel twee projecten bij vanuit het Meerjaren InvesteringsPlan. Dit jaar gaan we de omgeving van de Bosstraat / Lindelaan in Groesbeek vernieuwen. Daar vervangen we het asfalt door klinkers. Hetzelfde geldt voor de Herwendaalsehoek in Groesbeek. Ook daar gaan we het asfalt door klinkers vervangen. Daarnaast zijn/ gaan we bezig met een aantal reconstructies, die ook als project op het MIP staan. De projecten 'Het Zand' in Ooij en 'Nassaustraat' in Ooij zijn eind april van start gegaan. We verwachten beide projecten medio augustus 2021 af te ronden. Met het project 'Koningin Wilhelminastraat' in Ooij starten we medio juli en zal een looptijd van ongeveer een half jaar hebben.
Wat kost het?
Samen met de planning uit het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) vormen de wegenplanningen de basis voor de integrale projecten met andere vakgebieden, zoals openbare verlichting, groen, water, en spelen. Deze integrale projecten staan op het Meerjaren Investeringsplan (MIP).
Voor groot onderhoud werken we met raamovereenkomsten. Op basis van deze overeenkomsten kunnen wij diverse onderhoudswerkzaamheden in uitvoering brengen.
Voor financiering van de onderhoudsplannen maken wij gebruik van een voorziening onderhoud wegen. Hier voegen we jaarlijks € 1.278.000 aan toe.
Onze eigen buitendienst voert vooral klein onderhoud uit. Door klein onderhoud tijdig uit te voeren kunnen we groot onderhoud uitstellen.
Voor het verloop van de voorziening onderhoud wegen verwijzen wij u naar het overzicht “reserves en voorzieningen”.
Stand van zaken Voorjaarsnota
Het klein onderhoud van wegen betalen we gedeeltelijk uit de exploitatie en verloopt volgens verwachting.
Voor het kleinschalig groot onderhoud gaan we vanaf 1 april met een onderhoudsvoorziening werken, die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari in gaat. De dotatie aan deze voorziening is € 1.023.000 per jaar (raad 1 april).
Voor het kleinschalig groot onderhoud maken we onder anderen gebruik van twee raamovereenkomsten. Een raamovereenkomst is een schriftelijke overeenkomst tussen aanbestedende diensten en de gemeente, met als doel het plaatsen van een stroom van toekomstige opdrachten.